De Historische Vereniging Haastrecht is in 2003 opgericht door enkele mensen die interesse hebben in de geschiedenis van de plaats. Door de vereniging wordt vier maal per jaar een periodiek uitgebracht: de Havekedrechter. Hierin staan de resultaten van onderzoeken naar en beschrijvingen van de geschiedenis van Haastrecht. De vereniging stelt zich ook ten doel de historische waarden in en om de plaats te behouden. De Vereniging telt ruim 400 leden en heeft een bestuur van zeven personen, te weten:

Hans Kattenwinkel, voorzitter
Mieke de Ruiter, secretaris en ledenadministratie
Kees van Hooft, penningmeester
Rob Anders, bestuurslid
Cor van Dijk, bestuurslid
Ron Kuijf, bestuurslid
Josine van Tok, bestuurslid

Daarnaast zijn er nog een aantal werkgroepen:

•  Werkgroep levensverhalen (het optekenen van verhalen van oudere Haastrechtenaren over hun jeugdherinneringen): Lia Versteeg, Anke Barendrecht, Lyanne de Laat en Hans Kattenwinkel
  •  Werkgroep Fotobase: (digitaal archiveren van ons fotobestand): Jan de Korte, Kees Oskam, Piet Vervoort en Rob Anders
  •  Werkgroep Archeologie (slapend): Rob Anders
  •  Redactie Havekedrechter: Rob Anders en Josine van Tok
  •  Werkgroep Website: Pieter Klip, Mieke de Ruiter en Emmy van Harskamp

Bestuursleden en anderen die werkzaamheden voor de vereniging doen zijn vrijwilligers en ontvangen hiervoor geen vergoeding.

Wilt u lid worden? Klik voor meer informatie op Contact

Cor van Someren stond aan de wieg van de Historische Vereniging Haastrecht. Vele publicaties over Haastrecht en de omgeving staan op zijn naam. Een volledig overzicht vindt u door hier te klikken.